bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

تقویت جایگاه اتحادیه های صنفی از طریق بازنگری در فعالیت اتجمن ها و تشکل های موازی

 

یکی از مشکلات نظام اداری کشورمان، فعالیت همزمان دستگاه­ها و تشکّل­های متعدد در یک حوزه­ی مشخص است. این امر، تبعات منفی متعددی از جمله: تورم ساختار اداری و اتلاف منابع کشور، موازی و دوباره­كاري، تداخلعملکرد و ­عدم­شفافيت حدود وظايف دستگاه‌ها، اختلال در نظام برنامه‌ريزي و نظارت را در پی داشته است. بر همین اساس در بند شانزدهم سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی بر صرفه­جويي در هزينه­هاي عمومي كشور با تأكيد بر تحول اساسي در ساختارها، منطقي­سازي اندازه دولت و حذف دستگاه­هاي موازي و غيرضرور و هزينه­هاي زائد، تاکید شده است. مُضاف بر اینکه در ماده ۵ قانون بهبود مستمر فضای کسبوکار نیز، اتاق بازرگانی موظف شده تا نسبت به حذف تشکّل‌های موازی اقدام کند، تا فعالیت‌های اقتصادی دچار مشکلات احتمالی نشوند.

بر همین اساس می­توان ادعا نمود اگر ادغام و تجمیع دستگاه­ها و تشکّل­های با عملکرد موازی اعم از نهادهای دولتی و خصوصی، به خوبی و به نحو اَحسن صورت پذیرد، نتایج مثبتی به شرح ذیل را در پی داشته باشد:

-        جلوگیری از تداخل سازوکار و موازی­کاری­ها، چابك­سازي نظام اداري و افزایش کارآمدی را در پی دارد.

-        یک تشکّل­ صنفی واحد اما قوی و متخصص با ارائه­ی نظرات کارشناسی خود به ارتقاء کیفیت تصمیمات دولت و بهبود قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی کمک خواهد کرد.

-        جلوگیری از تصمیم­گیری­های ناصحیح در بدنه اجرایی کشور به دلیل بهره­مندی تشکل­های صنفی از تجارب میدانی و اطلاعات واقعی.

-        كاهش هزينه­هاي نيروي كار، موجب افزايش بهره­وري در کشور می­شود.

یکی از مصادیق بارز موازی‌کاری در نظام اقتصادی کشور، پدید آمدن تشکل­های صنفی در کنار اتحادیه­های صنفی (مرجع اصلی رسیدگی به امور هر صنف) است به نحوی که رصد مشکلات حوزه­ی اصناف کشور ثابت نموده است برخی از متصدیان ذی‌نفوذ و بنگاه‌های قدرتمند صنفی به ویژه در بخش تولید و توزیع کالا، با خودداری از عضویت در اتحادیه­ و دریافت پروانه­کسب و فعالیت ذیل قانون نظام صنفی؛ به تأسیس انجمن و تشکّل صنفی موازی با اتحادیه­ی ذیربط روی می­آورند تا در سایه­ی این اقدام قانونی ضمن پدید­آوردن حریمی امن برای خود، با سوء­استفاده و ایجاد انحصار و رانت، هم از پرداخت مالیات به سازمان دارایی فرار نموده و هم قانون نظام صنفی و دستورالعمل‌های اتحادیه­ی ذیربط را دور زده و هم اقدامات خودمختار و خودسرانه­ای مرتکب شوند که کاملاً در تضاد با منافع کلی صنف مربوطه بوده و تنها تأمین­کننده­ی منافع اعضای محدود آن انجمن یا تشکّل باشد.

در همین راستا طی سال ۱۳۹۷ و در پی تلاطمات ارزی و نوسانات قیمت شدیدی که در بازار رخ داد، نرخ اجناس و خدمات با رشد بی­رویه مواجه گردید و مشکلاتی از قبیل کمبود مواد اولیه و نامتعادل­شدن عرضه و توزیع کالا، احتکارو غیره پدید آمد. لذا اتحادیه­های صنفی با جدّیت در­صدد کنترل شرایط و توجیه اعضای صنف و ایفای نقش تعاملی و مشورتی با نهادهای دولتی و رفع مشکلات مورد اشاره بر آمدند، حال آنکه برخی از انجمن­ها و تشکّل­های موازی صنفی همچنان به دنبال تأمین انحصار­طلبی­ها و منافع ویژه خود بودند و با اقدامات خود به تشدید شرایط دامن می­زدند.

 

البته ناگفته نماند یکی از دلایل حامیان تشکیل انجمن­ها و تشکّل­های صنفی، انتقاد قابل­قبولی است که به نحوه­ی عملکرد برخی اتحادیه‌های صنفی دارند زیرا موضوعاتی از قبیل:

  • انتخاب اعضاء اصلی هیئت­رئیسه­ی اتحادیه از بین یک یا دو رسته­­ی خاص صنفی و بی­نصیب­ماندن و عدم­حضور نماینده­ی دیگر رسته‌ها در هیئت­رئیسه­ی اتحادیه جهت اِعمال نظر در اخذ تصمیمات و رأی­گیری­ها.
  • کم­توجهی برخی از هیئت­رئیسه­ی اتحادیه به مقولات تخصصیِعلمی و پژوهشی جهت به­روز شدن و همگام شدن صنف با تحولات تکنولوژیکی و فناوری.
  • کم­توجهی به جوان­گرایی و استفاده از متصدیان جوان دارای تحصیلات عالیه جهت ارتقاء سطح کیفی برنامه­ریزی­ها، تصمیمات و عملکرد اتحادیه.

تماماً توقعّات به حقی است که تاکنون از سوی بعضی از اتحادیه­های صنفی در سراسر کشور نادیده انگاشته شده و لذا زمینه‌ساز شکل‌گیری انجمن­ها و تشکل­های موازی با اتحادیه­ی صنفی جهت رفع این نقاط ضعف را فراهم ­آورده است.

لذا شایسته است علاوه بر اصلاح قانون و ممانعت از شکل­گیری انجمن­ها و تشکل­های جدید موازی با اتحادیه­ی صنفی و همچنین تجمیع انجمن­ها و تشکّل­های کنونی در اتحادیه­های صنفی، شیوه­هایی اتخاذ گردد که زمینه­ی ورود افراد متعهد، باتجربه­ و برخوردار از تحصیلات عالیه­ی صنف به جمع هیئت­رئیسه­ی اتحادیه تسهیل گردد و از تمامی رسته­های ذیل یک صنف نیز، نماینده­ای در جمع هیئت­رئیسه­ی اتحادیه حضور یابد.

در این صورت می­توان امیدوار بود هم ارتباط و تعامل مناسب­تری بین نهادهای دولتی و هیئت­رئیسه­ی اتحادیه­ها شکل بگیرد و هم نسبت به ارتقاء آگاهی­های اعضاء صنف از مطالب علمی و تخصصی مورد نیازشان گام­های ارزنده­تری برداشته شود که ثمرات مبارک آن در بهبود شرایط اقتصادی کشور و معیشت مردم موثر خواهد بود.

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.