بررسی چالشهای موجود در بازار حبوبات
حبوبات پس از غلات، دومین منبع غذایی اصلی و جزء اقلام بسیار پراهمیت و پرمصرف سبد کالایی خانوار به شمار میآیند و میتوانند در پی افزایش قیمت اقلام پروتین گوشتی، جایگزینی مناسب برای تامین پروتئین باشند. اما وجود برخی چالشها، روند افزایشی قیمت حبوبات را در سالهای اخیر در پی داشته است. این امر علاوه بر ایجاد نابسامانی در بازار، توان خرید مردم را نیز کاسته و گلایهمندی و اعتراض اقشار مختلف مردم خصوصاً اقشار کمدرآمد را در پی داشته است. برخی از این چالشها و مشکلات عبارتند از:
لذا پیشنهاد میشود با اتخاذ تمهیدات مقتضی، موارد ذیل دنبال گردد:
1) برنامهریزی برای کشت هدفمند حبوبات در استانهای کشور با مد نظر قراردادن میزان عرضه و تقاضای بازار و همچنین آمار نیاز داخل و صادرات به نحوی که دیگر شاهد کمبود یک محصول یا مازاد تولید یک محصول در بازار نباشیم.
2) شايسته است دولت محترم و تعاونیها تسهیلاتی برای کشاورزان درنظر بگیرند به طوری که تولیدکنندگان با عرضهی مستقیم تولید خود، علاوه بر ارائهی محصول با قیمت پایینتر به دست مصرفکننده، از واسطهگریهای زائد جلوگیری کنند و کشاورز به سود واقعی حاصل از تلاش خود دست یابد. ایجاد و تقویت بازارچهها و مراکز فروش مستقیم حبوبات در میادین تره بار برای کشاورزان در فصل برداشت، میتواند مفید باشد.
3) نسبت به تعدیل قیمت حبوبات و همچنین واقعی شدن حبوبات بستهبندی شده اقدام گردد.
4) از صادرات و واردات غيركارشناسي كه سبب زيان توليدكننده داخلي (در صورت ورود مازاد بر نياز داخلي) و يا گران رسيدن كالا به دست مصرفكننده نهايي (به دليل كمبود كالا) میگردد، جلوگيري به عمل آيد.
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.