bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

بررسی صنعت طلا و جواهر از منظر تولید و سطح عرضه

بررسی صنعت طلا و جواهر از منظر تولید و سطح عرضه

صنعت طلا بواسطه هزینه‌های کم و ارزش ­افزوده بالا می‌تواند نقش مهمی در تولید ناخالص ملّی و اشتغالزایی داشته باشد، اما طی سال‌های اخیر عوامل متعددی همچون: رکود اقتصادی، وجود برخی قوانین در بخش مالیات بر ارزش افزوده، ورود محصولات ساخته شده از طریق قاچاق و ... آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده است. ساخت طلا در کشور علاوه بر افزایش سهم اشتغال، باعث کاهش قیمت تمام شده و صرفه­جویی در هزینه ارز می­شود که باید مورد توجه قرار گیرد اما در کشور ما، طلا یک کالای زینتی و سرمایه­ای بوده که در بسیاری از منازل بدون استفاده ذخیره شده است.

ایران در زمینه نیروی انسانی ماهر و متخصص در صنعت طلا و جواهر دارای مزیت رقابتی است و در دهه 80 جزء صادرکنندگان طلا و جواهرات به شمار می­رفت، اما به دلیل قدیمی بودن تجهیزات، هم اکنون در حال حذف شدن از چرخه تولید جهانی طلا هستیم و کشور ما به مصرف‌کننده طلا تبدیل شده است. این در حالی است که در صورت تأمین دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، امکان افزایش صدور طلا از ایران فراهم می­شود. اگر بتوانیم فقط 5 درصد از گردش اقتصادی طلا و جواهر را در دنیا به خود اختصاص دهیم، سالانه می‌توانیم حدود 20 میلیارد دلار کمک ارزی به کشور داشته باشیم و حدود 300 تا 400 هزار نیروی کار به این بخش وارد شوند. لذا باید بستری آماده کنیم تا تولید‌کنندگان به سمت بازارهای صادراتی و بازارهای هدف بروند. در ادامه بخشی از مشکلات در حوزه تولید و فروش مصنوعات طلا و جواهر و همچنین راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت موجود، ارائه می­گردد:

مشكلات:

1- با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، هم­اکنون اکثر مردم به استفاده از بدلیجات روی آورده‌اند که بخش عمده­ی این بدلیجات از خارج از کشور و به ‌صورت قاچاق وارد می‌شوند.

2- نقایص موجود در طرح مالیات بر ارزش‌ افزوده و اجرای ناصحیح آن از سوی سازمان مالیاتی، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه‌های تولید را در صنف طلا و جواهر باعث شده است، این امر در کنار نوسانات شدید قیمت طلا، زمینه­ی تعطیل شدن بسیاری از واحدهای توليدي و توزيعی صنف طلا و جواهر را فراهم آورده است.

3- هزینه­های گزاف تحمیلی به تولید مصنوعات طلا اعم از هزینه­های ناشی از قانون مالیات بر ارزش افزوره و سایر هزینه­های جانبی، امكان صادرات مصنوعات طلا و رقابت با رقبای بزرگ این صنعت در خارج از کشور را سلب نموده است.

4- کوچک بودن واحدهای تولید طلا و اينكه هر کدام به‌ طور جداگانه، عمل ذوب طلا را انجام مي‌دهند سبب کاهش بهره­وری، افزایش هزینه‌های تولید و افزایش ناخالصی طلاهای تولیدی اصفهان گرديده است.

5- در هر صنعتی چرخش جریان اقتصادی و فعال بودن آن بستگی به تولید دارد که متأسفانه با عرضه و خرید و فروش طلای دست دوم، این چرخه به مشکل خورده و سبب خلل و تعطیلی در جریان تولید گرديده است.

6_ وجود مواد اوليه ناخالص و فقدان دسترسی تولیدکنندگان به شمش خالصِ استاندارد باعث افت کیفیت مصنوعات طلا گردیده است حال آنکه بخش عمده­ی شمش خالص در کشور تبدیل به مسکوکات شده و از طریق بانک مرکزی و بورس به فروش می­رسد.

7- با وجودی که اصفهان با بیشترین حجم تولید طلا، قطب تولید طلا در کشور محسوب می­شود اما بر اساس یک عُرف غلط، تعیین نرخ روزانه­­ی طلا و سکه، وابسته به اعلام­نظر فرد یا افرادی در تهران است که این انحصار ناصحیح، علاوه بر اینکه بازار اصفهان و سایر شهرها را هر روز تا ساعت 11 صبح معطل نگه می­دارد و به بی­ثبات­سازی و تورم قیمت طلا کمک می­کند نتایج سوء متعدد دیگری نیز در پی دارد. از جمله آنکه در نوسانات قیمتی هفته­ های اخیر، بعضاً چندین روز متوالی، اعلام نرخ طلا و سکه از سوی تهران صورت نگرفت که همین امر سبب مختل شدن فروش طلا و سکه در اصفهان و تعطیلی بازار شد.

پيشنهادات:

 1)       عزم جدي برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر (در پيش‌نويس اصلاح قانون مذکور توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ارزش افزوده 3 درصد از اجرت ساخت محصول در نظر گرفته شده و مصوب گرديده است).

2)       به منظور رشد و ارتقاء توليد‌كنندگان مصنوعات طلا؛ تلاش در جهت کاهش فروش طلاي دست دوم و حمایت از تولیدکننده­ی محصولات باکیفیت داخلی، ضروری است.

3)       رفع موانع صادراتی از جمله مالیات جهت تسهیل و تسریع در صادرات مصنوعات طلا و جواهر.

4)       کمک به کاهش هزینه­های تولید از طریق كاهش ماليات، بيمه، عوارض شهرداري، تخفيف مبالغ قبض برق و ... برای تولیدکنندگان از سوي دولت.

5)       کمک به ارتقاء کمّی و کیفی تولید مصنوعات طلا و جواهر کشور از طریق: واردات ماشین‌آلات و بروزرسانی تجهیزات کارگاهی و تامین و در دسترس قراردادن شمش خالص استاندارد به عنوان ماده اولیه تولید، جلوگیری از ورود کالای قاچاق و ... .

6)       جلوگيري از فروش بدليجات قاچاق خارجي در راستاي حمايت از كالاي ايراني توسط دستگاه‌هاي نظارتي.

7)       با توجه به اینکه اصفهان قطب تولید طلا در کشور محسوب ­شده و بیشترین حجم تولید طلا در اصفهان صورت می­گیرد، ضروری است تا در روند کنونی نرخ­­گذاری روزانه­ی طلا و سکه، تجدیدنظر شود به نحوی که این امر، بدون وابستگی به تهران و مستقلاً در اصفهان صورت پذیرد.

 

 جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.