bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

توجه به ظرفیت های اقتصادی نهفته در حوزه ی گیاهان دارویی

 

توجه به ظرفیتهای اقتصادی نهفته در حوزهی گیاهان دارویی

سابقه درمان بیماری‌ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است و انسان‌ها به حکم تجربه، علم و اندیشه، در طول عمر حیات به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می‌کنند. با توجه به آثار مخرب و جانبی داروهای شیمیایی و همچنین ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی مرتبط با آن، گرایش عمومی جامعه به ویژه طی سال‌های اخیر به استفاده از داروهایی با منشاء گیاهی روندی صعودی داشته است.

خوشبختانه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از طرف رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ۹۳، توجه به موضوع بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه‌ کردن طب سنتی ایران و بهره­گیری از پتانسیل­های این حوزه، در اولویت اول سند جامع علمی کشور قرار گرفت به نحوی که هم­اکنون رشته طب سنتی با محوریت استفاده از خواص گیاهان دارویی، به عنوان یک رشته تخصصی دانشگاهی پذیرفته شده است.

اما علی‌رغم قابلیت‌ها و پتانسیل فراوان ایران در این حوزه اعم از برخورداری کشورمان از انواع اقلیم­های آب و هوایی مناسب برای کشت و تولید گیاهان دارویی، پیشینه­ی غنی طب سنتی، وجود نیروی انسانی متخصص، تعداد زیاد پزشکان سنتی و ... جهت بهره­برداری از این فرصت ارزشمند اقتصادی، همچنان کشور­مان فاقد یک جایگاه مناسب در بازار جهانی گیاهان دارویی و محصولات وابسته به آن است و در شرایطی که گردش مالی تجارت گیاهان دارویی در جهان به بیش ١25‌ میلیارد دلار رسیده و پیش­بینی می­شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۵ تریلیارد دلار برسد؛ کمتر از دو درصد سهم بازار مذکور، به ایران تعلّق دارد که بخش­ قابل­توجهی از این مقدار نیز در قالب صادرات محصول خام و فرآوری­نشده می­باشد.

این امر در حالی است که از 8000 گونه­ی گیاهی شناسایی شده در جهان، حدود 2300 گونه­ی گیاهی در ایران، ارزش دارویی و قابلیت درمانی دارند که از میان آن­ها، ۱۷۲۸ گونه­ی گیاهی، انحصاری کشور ایران محسوب شده و در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود اما با این وجود، هماکنون تنها برای ۲۰۰ گونه­ی گیاهی کشور، اهمیت دارویی- صنعتی قائل هستند.

علاوه بر خام­فروشی و برخی چالش­های دیگر، یکی از اصلی­ترین مشکلات کنونی در حوزه­ی گیاهان دارویی کشور، خروج این اقلام ارزشمند به صورت قاچاق از کشور می­باشد. بنابراین شایسته است ضمن مدنظر قراردادن اهداف عالی اقتصاد مقاومتی و با هدف حمایت از کالای ایرانی، تدابیر لازم در خصوص فراوری گیاهان دارویی خام به اقلام باارزش افزوده بیشتر و همچنین جلوگیری از خروج غیرقانونی آن­ها، اندیشیده شود.

کشور آلمان بدون داشتن تنوع و اقلیم ایران توانسته با فرآوری گياهان دارويي، ارزش افزوده خیره‌کننده­ی ‌۴۰ میلیارد دلاری را در سال كسب ‌نمايد که با ارزش درآمد نفتی ایران برابری می­کند. همچنين متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته مانند آلمان و فرانسه 5/2 تا 5/3 درصد است. در حالی که متوسط نرخ رشد اقتصادی گیاهان دارویی در جهان 1/9 درصد است. بنابراین گیاهان دارویی بیش از هر صنعت دیگری سودآور است.

برخی دیگر از مشکلات موجود در حوزه گیاهان دارویی کشور عبارتند از:

-          سطح زیر کشت گیاهان دارویی به طور دقیق مشخص نیست و پراکندگی و تنوع کشت آن در همه جای ایران وجود دارد.

-          سرمایه‌گذاری ایران بر روی تولید گیاهان دارویی، اغلب بر گونه­های قابل فروش در بازار داخلی بوده و کمتر به جنبه­های بین­المللی و صادراتی توجه شده است.

-          بعضاً سیکل تحقیقات به طور کامل انجام نمی­شود و لذا از ثمربخشی تحقیقات کاسته می­شود (مثلاً تحقیات ژنتیکی و گیاه­شناسی انجام می­شود ولی به بُعد اقتصادی و فرآوری و بازاریابی آن توجه نمی­شود).

-          عدم توجه به كشت زراعي گياهان دارويي بجاي برداشت از مراتع طبيعي.

-          عدم توجه به تحليل كيفي و سالم بودن محصول و رعایت استانداردها از جمله استفاده از کود و سم جهت صادرات خصوصاً صادرات به كشورهاي اروپايي

-          ضعف در فناوری و تهیه داروهای گیاهی به دلیل عدم آگاهی زارعان از اصول صحیح کشت و بهره‌برداری، خشک کردن، سیستم بسته‌بندی، انبارداری و انبارسازی.

-          ضعف در اطلاع‌رسانی و نبود صنایع تبدیلی در مناطق مختلف رویش گیاهان داروئی.

 -          حجم زياد در مقابل وزن كم گياهان دارويي، هزينه حمل زيادي را به قيمت محصول اضافه مي‌كند.

-          مشخص نبودن متولی خاص و دلسوز و عدم هماهنگی بین دستگاه­های مسئول حوزه طب سنتی و گیاهان داروئی.

-          روند گیاه درمانی در کشور، سنتی و بعضاً غیربهداشتی بوده به نحوی که اغلب تنها در عطاری­ها به متقاضیان عرضه می­شود.

در همین راستا توجه به پیشنهادات ذیل، شایسته به نظر میرسد:

  • اتخاذ سیاست­ها و راهکارهای مناسب و واقع­گرایانه و بکارگیری روش­های علمی در تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی در کشور به ویژه در مقابله با خام­فروشی. 
  • تمرکز بر روی کشت و فرآوری برخی از گونه­های دارویی که انحصاری و بومی کشور هستند و می­توانند علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، در بازارهای جهانی بدون رقیب وارد شوند.
  • با توجه به استقبال خوب فارغ­التحصیلان دانشگاهی از رشته مهندسی تولیدات گیاهان دارویی، متولیان برای بخش فرآوری و صادرات گیاهان دارویی همکاری بیشتری با آنان داشته باشند.
  • برنامه­ریزی جامع برای گیاهان دارویی  علاوه بر امکان دستیابی به مدیریت توسعه پایدار در این بخش بالاخص در ابعاد کلان، می­تواند توسعه­ی اقتصادی– زیست محیطی، بهداشتی (خودکفایی دارویی­)، اشتغال، امنیت غذایی و ذخایر ژنتیکی در عرصه ملی و جهانی (بعنوان یک منبع درآمدزای ارزی برای کشور) محسوب و ایفای نقش نماید.
  • وجود برنامه­ای جامع و هماهنگ بین مراکز تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی و همچنین وجود اعتبار لازم در این امر می­تواند راهگشای توسعه در گیاهان دارویی باشد در این ارتباط یک نظام مدیریتی و جامع­نگر نیازهای تحقیقاتی و اجرایی کشور را تعیین نموده و در نهایت با کنار هم قرار دادن نتایج بدست آمده، راه­حل­های مناسبی را به منظور توسعه در امر تولید و فرآوری گیاهان دارویی و د­ر نهایت داروهای گیاهی ارائه خواهد نمود.                                      
  • تعداد بیشتری از کشاورزان در نقاط مختلف کشور با کشت گونه­های دارویی و مزایای نسبی آن آشنا شوند تا در آینده با برنامه­ریزی صحیح، کشت این گیاهان توسعه یابد.
  • نهاد­های شکل­گرفته در امر تولید و جمع­آوری گیاهان دارویی در کشور اعم از شرکت­های خصوصی و کشاورزان و نیز بهره­برداران از گیاهان دارویی در عرصه­های طبیعی، همگی هسته­های کاری و تجربی مناسبی و پتانسیل آماده­ای برای برنامه توسعه کشت و فرآوری گیاهان داروئی هستند که نیازمند شناسایی، ساماندهی و برقراری ارتباط جمعی میان یکدیگر جهت سودآوری برای کشور هستند.

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.