کمک اصناف به توسعه صنایع تبدیلی
- توضیحات
- دسته: قلم مدیر
- بازدید: 624
کمک اصناف به توسعه صنایع تبدیلی
ساختن یک ایران قوی، امری است که باید از سوی تک تک آحاد جامعه پیگیری و دنبال شود و حسب شرایط موجود، توجه به این موضوع در حوزه ی اقتصاد، اهمیتی مضاعف دارد. در همین راستا رهبر معظّم انقلاب، در بند اول سياستهايكلياقتصادمقاومتي ابلاغ شده در مورّخ 92/11/29، تأمينشرايط وفعالسازيكليهامكاناتومنابعماليوسرمايههايانسانيوعلميكشوربهمنظورتوسعهكارآفرينيوبهحداكثررساندنمشاركتآحادجامعهدرفعاليتهاياقتصاديباتسهيلوتشويقهمكاريهايجمعيوتأكيدبرارتقاءدرآمد ونقشطبقاتكمدرآمدومتوسط را مورد توجه قرار داده و در بند سوم سیاستهای کلان مورد اشاره نیز بر محورقرارگرفتنرشد بهره وريدراقتصاد از طریقتقويتعواملتوليد،توانمندسازينيرويكار،تقویترقابتپذيرياقتصاد،ايجاد بستررقابتبينمناطقواستانهاوبهكارگيريظرفيتوقابليت هايمتنوعدرجغرافياي مناطق مختلفكشور تأکید نمودند.
وجه مشترک هر دو بند مذکور، مقوله ایجاد ارزش افزوده اقتصادی میباشد که از جمله بهترین مصادیق آن توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، دامداری و آبزیپروری است. در همین خصوص رهبر معظّم انقلاب طی دیدار سال 93 خود با هیئت دولت، صنایع بخش کشاورزی را یکی از بخش های راهبردی برشمردند که در همه کشورها به آن کمک ویژه میشود و خواستار مساعدت ویژهی دولت به این امر در کشور شدند.
صنايعتبديليکشاورزيبهصنايعياطلاقميشودکهباکمکآنميتوانبخشي ازمحصولاتزراعيوباغيراباکاربردروشهايفيزيکيوشيمياييتغييروضعیتدادهو بدينوسيلهماندگارياينمحصولاترابيشترومصرفوعرضهآنرا،مناسب ترنمودودر مجموعازطريقايننوعصنايع،ارزشاقتصاديمحصولاترابالاتربرد.
جذابیت پرداختن به موضوع صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از آن جهت است که ایجاد و توسعه صنایع مذکور یکی از بهترین روشهای توسعه اشتغال، افزایش درآمد و کاهش فقر در مناطق روستایی محسوب شده و میتواند در جلوگیری از مهاجرت بیرویه روستائیان، حذف بیکاری های فصلی در مناطق روستایی، کاهش خسارات چند میلیارد دلاری ضایعات بخش کشاورزی، افزایش ماندگاری و دوره مصرف محصولات زراعی و ارتقاء امنیت غذایی کشور موثر واقع شود. مسلماً این امور، بازخورد بسیار ارزشمندی همچون توسعه ی روستاها و کاهش نابرابری های منطقه ای، کاهش ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد روستایی، تغییر ترکیب صادرات محصولات کشاورزی کشور از مواد خام به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، کاهش واردات، کمک به تنظیم بازار و ثبات قیمتها، تکمیل زنجیره بازاریابی محصولات کشاورزی، حفظ محيط زيست و افزایش بهره وری را به دنبال دارد.
لیکن شرایط کنونی صنایع تبدیلی کشاورزی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد که حسب گزارش کارشناسان، مهمترین موانع مطرح در این امر عبارتند از: مشکلاتتأمینمالی و سرمایه در گردش؛بازار فروش؛ فقدانبرنامه ریزي کلان، منسجم و راهبردي؛ پیچیدگی های نظاماداری و بانکی در فرآیندصدورمجوزها؛ ضعفنظاممدیریتیبخش خصوصیوتعاونیواحدهايتبدیلی؛ ضعفهماهنگیبیندستگاههايدولتی.
بر همین مبنا میتوان مدعی گردید که جامعه اصناف کشور در دو مورد، تأمین نقدینگی و کمک به عرضه و فروش محصولات در بازار، بتواند به یاری صنایع تبدیلی کشاورزی بشتابد. در همین راستا میتوان از ظرفیت های اتاقهای اصناف و اتحادیه هایی نظیر: عمده فروشان میادین میوه و تره بار، خواروبار و آجیل فروش، عطار و سقط فروش، فروشندگان مواد غذایی، فروشندگان گوشت سفید، فروشندگان گوشت قرمز، ادوات و نهاده های کشاورزی و صنعتی، فروشندگان محصولات نساجی و ... بهره گرفت.
در شرایطی که دلالی و واسطه های متعدد بین تولیدکننده تا مصرف کننده بلای اقتصاد کشور شده و عرضه مستقیم کالا از مزرعه به سفره مردم یک آرزو تلقی میشود؛ در وضعیتی که بیش از 30 درصد تولیدات کشاورزی به ضایعات تبدیل میشود و خسارتی 5 میلیارد دلاری را متوجه بودجه کشور مینماید؛ در شرایطی که یکسال با کمبود و گرانی پیاز و امثالهم مواجه هستیم و سال دیگر با انبوهی از مازاد تولید همان محصول؛ در شرایطی که عرضه پایدار و حفظ ثبات قیمت کالاهایی نظیر تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ... به دغدغه مسئولین تنظیم بازار کشور تبدیل گشته؛ در وضعیتی که کشاورزان در هراس مستمر از سرمازدگی یا آفات کشاورزی و نابودی محصول خود به سر میبرند و پس از ماهها تلاش ناگزیرند با عرضهی تک محصول خام خود به درآمد ناکافی آن بسنده کنند و البته تمامی این مثالها و مصادیق مشابه، خسارت همزمان به تولیدکننده و مصرفکننده و اقتصاد کشور را در پی دارد؛ جامعه اصناف کشور با استفاده از برخی ظرفیت های خود به شرح ذیل، میتواند سهمی در بهبود چالش های مذکور ایفا نمایند:
1) جمع آوری سرمایه های خُرد متصدیان صنفی جهت سرمایه گذاری در تعاونی های روستائی و ایجاد کسب وکارهای مبتنی بر صنایع تبدیلی.
2) جلب نظر خیّرین جهت حمایت از جوانان روستایی به ویژه دانش آموختگان دانشگاهها به منظور ایجاد صنایع تبدیلی در قالب مشارکت در ساخت، وقف، عقود اسلامی و...
3) انعکاس اطلاعات بازار و الگوهای تقاضا و مصرف مشتریان به تولیدکنندگان روستائی جهت استفاده و رعایت کمّیت، کیفیت و تنوع محصولات تولیدی.
4) اطلاع رسانی به اعضاء صنف در خصوص معرفی محصولات صنایع تبدیلی و معرفی تولیدکنندگان آنها.
5) کمک به بازاریابی و فروش مستقیم محصولات صنایع تبدیلی روستائی جهت حذف دلالها و واسطه های زائد.
6) برگزاری نمایشگاه با هدف فرهنگ سازی مصرف محصولات صنایع تبدیلی، تشویق کارآفرینان و نمایش توانمندی واحدهای تولیدی خانگی و روستایی نزد متصدیان خرده و عمده فروش و عموم مردم.
جواد محمدی فشارکی
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.