اهمیت استفاده از اینترنت و فضاي مجازي جهت توسعه کسب و کارها
- توضیحات
- دسته: قلم مدیر
- بازدید: 301
اهمیت استفاده از اینترنت و فضاي مجازي جهت توسعه کسب وکارها
وابسته بودن بسیاری از کسب وکارهای کشور به شیوههای سنتیِ جذب مشتری و درآمدزایی، باعث ورشکستگی برخی از ایشان در دوران شیوع کرونا گردید. با این حال در آن دوران، مردم بیشازپیش به خریدهای آنلاین روی آوردند و در نتیجه، خدمات و محصولاتی که در دنیای مجازی از فعالیت قابل توجهی برخوردار بودند، نه تنها متضرر نشدند بلکه سودآوری ایشان بیشتر گردید و این امر باعث شد ضرورت دیجیتالیشدن بیش از گذشته در مشاغل احساس شود. در واقع تا دهه گذشته، توسعه دیجیتال فقط یک مزیت برای صاحبان مشاغل به شمار میرفت؛ منتها اکنون به ضرورتی برای بقای کسبوکارها تبدیل شده است. توسعه دیجیتال و آنلاین به فرایندی گفته میشود که طی آن، با استفاده از فناوریهای دیجیتال، کسبوکارهای سنتی را توسعه بخشیده و از لحاظ فناورانه تجهیزشان میکنیم. بر همین اساس، در روش کسبوکار آنلاین، راهبردهای جدید مبتنی بر اینترنت جهت نزدیکی به بازار و مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند به نحوی که فعالان اقتصادی از این طریق به صورت گسترده و هدفمند، وارد شبکههای اجتماعی و آنلاین شده و به گسترش کسبوکارشان میپردازند. لذا میتوان گفت توسعه آنلاین برای تمامی زمینههای شغلی، مفید و ضروی است لیکن برای برخی مشاغل بیشتر و برای برخی دیگر کمتر. آنچه مشخص است در دنیای امروز، اکثر مردم جهان بیشتر وقتشان را در اینترنت و شبکههای اجتماعی میگذرانند و این پلتفرمها به ویترینی برای دیدهشدن بیشتر کسبوکارها تبدیل شدهاند. بنابراین هرچه برند و خدمات یک کسبوکار در معرض دید افراد بیشتری قرار گیرد، طبیعتا احتمال جذب مشتری و سودآوری نیز افزایش مییابد. در نتیجه، میتوان گفت نهتنها برای فروش بیشتر، گذار از سنت به مدرنیته امری لازم است بلکه توسعه کسبوکار آنلاین، به واسطه مزایایی که دارد و کسبوکارهای سنتی فاقد آن هستند، ضروری است. زیرا مشخص است که تنها راه کسب سود، فروش و ارائه محصول میباشد و تنها راه فروش، بازاریابی است که در بستر کسبوکارهای مدرن، امکان آن مهیاتر است.به عنوان مثال، در گذشته، بازار به عنوان مکانی برای انجام مبادلات شناخته میشد که ساعات شروع و خاتمه کار آن مشخص و محدود و نیازمند حضور خریدار در محل فروشگاه بود. این در حالی است که امروزه بازار از ظرف مکان و زمان خارج شده است و به نوعی مفهوم سنتی کسب و کار، تکامل یافته است. در مثالی دیگر تصور کنید برای مراجعه به یک مرکز فروشگاهی و خرید یک کالای الکترونیکی، ساعتها در ترافیک ماندهاید، از کل مرکز خرید، قیمت میگیرید که مبادا گران بخرید و ...؛ حال بار دیگر تصور کنید امکان مقایسه محصولات مختلف و برآورد قیمت آنها را دارید اما در این حالت به جای ساعتها درگیر ترافیک بودن و حضور یافتن در مراکز خرید، تنها با گشت و گذار در اینترنت و مطالعه نظر سایر کاربران، بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
علیایّحال بر اساس مطالب مذکور به نظر میرسد گریزی از بهروزرسانی و تکمیل کسبوکارهای فعلی با استفاده از مزایای اینترنت و فضای مجازی نیست. لذا ضمن ترسیم چشمانداز سالهای آتی، بایستی از جنبههای گوناگون اعم از حوزه قوانین، آموزش متصدیان صنفی، توسعه زیرساختها به ویژه تکمیل شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی) و ... به این موضوع توجه نمود.
در این بین نقش اتحاديهها و انجمنهاي صنفي در افزايش آگاهي اعضاء نسبت به تغييرات كسب و كارها و ايجاد هماهنگي بيشتر در این خصوص بسیار حائز اهمیت است. مسلماً دستیابی به تحوّل و استفاده از ظرفیتهاي بعدی آن، نیازمند همانديشي حداكثري اعضاء و همچنين شناسايي تهديدها و تبديل آن به فرصتها است. لذا مشخص است که مقدمات لازم جهت حصول این امر، ارائه آموزشهاي تخصصي براي اعضاء هر صنف مشخص است كه توسط متخصصين حوزه فناوری اطلاعات و از طریق برگزاري سمينارها، دورههاي آموزشي و ... انجام میپذيرد و قطعاً بار هماهنگی و برگزاری و به ثمررساندن اینگونه اقدامات بیش از همه متوجه اتحادیههای صنفی است. البته بعضاً شاهد هستیم که عكس این مقوله رخ میدهد و اتحاديه يا انجمنهای مربوطه، بجاي هرچه به روز كردن دانش اعضاء و آشنا نمودن آنان با فضاي مجازي و همچنین فرصتهايي كه اين حوزه ميتواند براي آنان فراهم آورد، فضای مذکور را به عنوان يك تهديد قلمداد مینمایند. ریشهی این تهدید انگاری در عدمآگاهي و همچنين ناتواني اتحادیه و انجمنها در استفاده از فرصتهاي موجود به نفع اعضاء است که حتی باعث میشود این افراد تمام منابع و زمان خود را در تخريب كسب وكارهاي نو ظهور (کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی و فناوریهای جدید) به کار گیرند.
نبايد فراموش كنيم كه کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی، شکل نويني از کسب و کار به شمار میروند، لذا هنوز قوانين کامل و جامعي براي جلوگيري از سوءاستفادههای احتمالی در آن تعيين نگرديده، علاوه بر اینكه فضای مجازی به سرعت در حال تغيير ميباشد و این تغييرات سريع، بازنگری مستمر قوانين را مطالبه میكند و اين خود تهديد بزرگ دیگري به شمار ميرود كه البته با درايت اتحاديهها و انجمنهاي صنفي و مشورت و مطالبه از مراجع قانونگذار ميتوانند قوانين صحيح و نويني را جهت اجراي عدالت و جلوگيري از سوءاستفادهها تهيه نمايند. بر همین اساس، شایسته است رسته کسبوکار آنلاین در تمامی اتحادیههای صنفی تعریف شده و به صورت ویژه در این خصوص به فعالیت مشغول شود.
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.