بررسی چالش های موجود در بازار حبوبات
- توضیحات
- دسته: قلم مدیر
- بازدید: 393
بررسی چالشهای موجود در بازار حبوبات
حبوبات پس از غلات، دومین منبع غذایی اصلی و جزء اقلام بسیار پراهمیت و پرمصرف سبد کالایی خانوار به شمار میآیند و میتوانند در پی افزایش قیمت اقلام پروتین گوشتی، جایگزینی مناسب برای تامین پروتئین باشند. اما وجود برخی چالشها، روند افزایشی قیمت حبوبات را در سالهای اخیر در پی داشته است. این امر علاوه بر ایجاد نابسامانی در بازار، توان خرید مردم را نیز کاسته و گلایهمندی و اعتراض اقشار مختلف مردم خصوصاً اقشار کمدرآمد را در پی داشته است. برخی از این چالشها و مشکلات عبارتند از:
- خشکسالی و کم آبی سالهای اخیر که باعث شده تا از حجم کشت حبوبات کم شود.
- وجود صادرات در مورد برخی از اقلام حبوبات که به افزایش قیمت آنها در سطح عرضه منجر شده است.
- گرانی فوقالعادهی قیمت انواع گوشت بویژه گوشت قرمز که جایگزینی و افزایش تقاضا و مصرف حبوبات در سبد غذایی خانوارها را در پی داشته است.
- کوتاهی در اصلاح و ابلاغ الگوی کشت و خرید تضمینی حبوبات از سوی مسئولین که این امر منجر به عدم تنظیم بازار و قیمتگذاری مناسب برای حبوبات شده است، به همین جهت اغلب کشاورزان برای جبران هزینههای تولید و نیز پرداخت بدهی خود، مجبور به فروش فلهای سریع و با قیمت پائین حبوبات به دلالان میشوند.
- اثرات منفی ناشی از دلالی و واسطهگریهای زائد بر قیمتها. بعضاً این افراد با احتکار حبوبات در انبارها، موجب نوسان قیمت و رشد فوقالعاده قیمت در بازار شدهاند.
- نظارت ناکافی بر قیمتگذاری حبوبات بستهبندی شده. در واقع قیمتهای نامتعارف و بالای حبوبات بستهبندی شده که بعضاً تا 50 درصد بیش از حبوبات غیربستهبندی اعلا و پاک شده است، انگیزهی افزایش قیمت را به سطوح عمده و خردهفروشی فلهاي القاء میکند. مُضاف بر اینکه عدم ثبات نرخ و روند افزایشی قیمت حبوبات، بطور ویژه در صنوفی همانند رستورانها، طباخی و آشپزیها، اغذيه و ساندويچ فروشيها و ...، باعث پدید آمدن بینظمی قیمت و بروز تخلفات صنفی از قبیل گرانفروشی، کمفروشی، تقلب در کیفیت و ... شده است که از جمله مصادیق آن را در مخلوطکردن حبوبات اعلا داخلی با محصولات وارداتی مانند لپه تانزانیا و استرالیا، عدس کانادا و ... شاهدیم که نوعی تقلب در کفیت محسوب شده و نارضایتی مصرفکنندگان را در پی داشته است.
لذا پیشنهاد میشود با اتخاذ تمهیدات مقتضی، موارد ذیل دنبال گردد:
1) برنامهریزی برای کشت هدفمند حبوبات در استانهای کشور با مد نظر قراردادن میزان عرضه و تقاضای بازار و همچنین آمار نیاز داخل و صادرات به نحوی که دیگر شاهد کمبود یک محصول یا مازاد تولید یک محصول در بازار نباشیم.
2) شايسته است دولت محترم و تعاونیها تسهیلاتی برای کشاورزان درنظر بگیرند به طوری که تولیدکنندگان با عرضهی مستقیم تولید خود، علاوه بر ارائهی محصول با قیمت پایینتر به دست مصرفکننده، از واسطهگریهای زائد جلوگیری کنند و کشاورز به سود واقعی حاصل از تلاش خود دست یابد. ایجاد و تقویت بازارچهها و مراکز فروش مستقیم حبوبات در میادین تره بار برای کشاورزان در فصل برداشت، میتواند مفید باشد.
3) نسبت به تعدیل قیمت حبوبات و همچنین واقعی شدن حبوبات بستهبندی شده اقدام گردد.
4) از صادرات و واردات غيركارشناسي كه سبب زيان توليدكننده داخلي (در صورت ورود مازاد بر نياز داخلي) و يا گران رسيدن كالا به دست مصرفكننده نهايي (به دليل كمبود كالا) میگردد، جلوگيري به عمل آيد.
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.