bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

بررسی وضعیت گوشت قرمز

 

بررسی وضعیت گوشت قرمز

یکی از اقلامی که طی ماه­های اخیر با رشد قیمت قابل­توجهی روبرو بوده گروه کالایی گوشت قرمز بویژه در بخش گوشت گوسفند بوده است به نحوی که میانگین قیمت این کالا در قیاس با ماه مشابه در سال گذشته بیش از 8/103 درصد افزایش قیمت داشته است. لذا با عنایت به در پیش بودن ایام نوروز و شدت گرفتن تقاضای بازار و همچنین ناکافی بودن گوشت گوسفندی داخلی، اتخاذ قداماتی به شرح ذیل جهت تامین کافی نیاز بازار و جلوگیری از نوسانات قیمتی و تخلفات مرتبط، شایسته به نظر می­رسد:

  1. واردات دام از کشورهای آسیایی.
  2. عرضه گوشت منجمد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام.
  3. در راستای رعایت حقوق مصرف­کننده و فروشنده (متصدیان واحدهای صنفی قصابی)، نظارت دقیق­تر و جلوگیری از وقوع تخلفات و سودجویی­های دلالان، نرخ­گذاری گوشت قرمز هر روز، بروزرسانی شود (بروز نبودن قیمت­ها سبب می­شود چوبداران و دلالان با آگاهی از نرخ سایر شهرستان­ها جهت سودجویی بیشتر از ارسال دام به اصفهان خودداری کنند و دام خود را به شهرستان­های با قیمت خرید بالاتر بویژه تهران ارسال کنند).
  4. تعیین قیمت عادلانه و بروز برای گوشت قرمز، از وقوع تخلفات صنفی توسط قصابان نیز بشدت جلوگیری می­کند.

 

  1. تمامی فروشگاه­های بزرگ (کوثر، سیتی­سنتر و ...) هماهنگ با نرخ­های واحدهای صنفی خرده­فروش عمل کنند تا به واحدهای صنفی قصابی اجحاف نشود.
  2. اتخاذ راهکار به منظور جبران خسارت ناشی از حذف آلایش یا لاشه دام به دلیل ملاحظات بهداشتی به دستور دامپزشک مستقر در کشتارگاه­ها.
  3. تعامل و هماهنگی با سایر استان­ها و افزایش نظارت­ها بویژه در بازارهای اصلی صدور و فروش دام (اردبیل، کردستان و ...)، به متعادل شدن قیمت‌­ها، کاهش جولان دلالان و بهبود تولید و عرضه دام منجر می­شود. همچنین برخورد با فعالیت دلالان دام منطقه اصفهان و غرفه­داران فاقد پروانه­کسب نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد.
  4. اطلاع­رسانی به عموم و اجرای اقدامات تبلیغی جهت فرهنگ­سازی افزایش مصرف گوشت دام سنگین (گوساله، شتر)
  5. قرارگرفتن رسته فروش گوشت شترمرغ در زیرمجموعه اتحادیه گوشت قرمز (که هم­اکنون زیرنظر اتحادیه گوشت سفید می­باشد). این امر به ترویج مصرف گوشت شترمرغ به عنوان کمک جایگزین مناسبی برای گوشت گوسفند منجر خواهد شد. اطلاع­رسانی به عموم و اجرای اقدامات تبلیغی جهت فرهنگ­سازی افزایش تولید و مصرف گوشت شترمرغ نیزشایسته است در دستور کار قرار گیرد.
  6. سازمان دامپزشکی و اداره بهداشت نظارت خود بر گوشت­های چرخ­شده بسته­بندی شده را افزایش دهند.

 

  1. بعضاً بسته­بندی گوشت دام سنگین (گاو) و فروش آن به اسم گوشت گوساله و به قیمت گوشت گوساله صورت می­گیرد، این امر به فرهنگ مصرف گوشت گوساله نزد عموم ضربه می­زند (ترویج فرهنگ مصرف گوشت گوساله در کاهش فشار تقاضای مصرف گوشت گوسفند موثر است).
  2. تامین زمین دولتی با وسعت و زیرساخت­های مناسب جهت ساخت میدان دام بزرگ و مرکزی ویژه شهرستان اصفهان که میسرکننده امر ساماندهی، نظارت و بازرسی و جلوگیری از سوءاستفاده دلالان و واسطه­گران سودجو باشد.
  3. کلیه کشتارگاه­های موجود به عنوان یک رسته با کد آیسیک مشخص زیرمجموعه اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز قرار گیرند. این امر به ساماندهی امور و اتخاذ سیاست­های یکسان منجر خواهد شد که ثبات تولید و عرضه محصول و حفظ تعادل بازار فروش را در پی خواهد داشت.

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.