bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

راهكارهاي مقابله با چالش های موجود در بازار میوه

 

راهكارهاي مقابله با چالش­های موجود در بازار میوه

كشور ایران از جمله كشورهايي است كه در توليد انواع محصولات كشاورزي از جمله محصولات باغي پتانسیل بالایی دارد به گونه­اي كه در توليد بسیاری از محصولات باغي، رتبه یک تا هفت دنيا را به خود اختصاص داده است اما طي سالهاي اخير موضوعاتی نظیر خشکسالی، گرانی نهاده­های کشاورزی، نابسمانی در صادرات و ...، ضربات سختي بر پيكره توليد داخلي وارد نموده که آثار آن در افزایش قیمت انواع میوه، ملموس و مشهود است. این امر باعث کم­شدن توان مصرف­کنندگان در خرید و بالطبع کاهش سودآوری متصدیان صنفی عرضه­کننده­ی میوه شده لذا با حاکم شدن رکود نسبی در بازار مربوطه، تخلفات صنفی اعم از گران­فروشی و عدم درج قیمت نیز افزایش یافته است. بهرحال با نزديك شدن به آغاز سال نو و افزایش تقاضاي ميوه شب عيد، ضروری است تا تمامي دستگاه­ها و نهادهاي مسئول، نسبت به رصد و كنترل بازار و برخورد با متخلفان دقت وي‍‍ژه­تري داشته باشند. در همین راستا و با توجه به چالش­هاي موجود در بازار ميوه، اهم اقدامات لازم عبارتند از:

  1. اجرای کامل برنامه جامع الگوی کشت کشور.
  2. استخراج آمار دقيقي از حجم كاشت ميوه­ها و ميزان تقاضا در فصول مختلف و همچنين شفاف و مشخص شدن سرانه مصرف کشور در مورد برخي ميوه­ها و اقلام كشاورزي خاص كه در كشور توليد نمي­شود جهت چاره­انديشي برای تامين مابه‌التفاوت آن از راه تنظيم توليد و يا اعطاي مجوز واردات رسمي.
  3. اجرای برنامه­هایی در جهت کاهش ضایعات انواع میوه و محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره.
  4. پرهیز از تصمیمات خلق­الساعه در اعطای مجوز یا توقف صادرات انواع میوه و محصولات کشاورزی.
  5. اقدام جدّي وزارت جهاد كشاورزي جهت شناسنامه­دار شدن، رصد و نظارت پذیرشدن میوه به ویژه در موضوع فاکتورهای معتبر فروش از مبداء تولید تا سطح خرده­فروشی.
  1. برنامه­ریزی کارشناسی شده جهت حذف دلالان از ميادین ميوه و تره­بار و شناسايي نفرات اصلي واردكننده ميوه قاچاق و غرفه­هايي كه به نمايندگي اين نفرات­، ميوه را در سطح ميدان ميوه و تره­بار بفروش مي­رسانند.
  2. در ميادین ميوه و تره­بار، فروش بار توسط غرفه­داران و بارفروشان به دلالان، تحت هر شرایطی ممنوع شود.
  3. در ميادین ميوه و تره­بار، فروش بار بدون داشتن بارنامه ممنوع شود و قرار داشتن بارنامه در واحد صنفی (همراه با سایر مدارک صنفی) در موقع فروش بار، الزامی شود.
  4. نظارت بیشتر بر روی سردخانه­ها، انبارها و زمین­های کشاورزی جهت جلوگیری از فروش بار به صورت مستقیم.
  5. ملزم نمودن سردخانه­داران به اعلام موجودي كالا به صورت هفتگي يا  ماهيانه به كميته نرخ­گذاري يا مديريت بازرسي و نظارت اصناف استان جهت برنامه­ريزي در مواقع حساس و ضروري كه اين امر باعث جلوگيري از كاهش سطح عرضه مي­شود در اين صورت مي­توان از افزايش قيمت­هاي كاذب و حبابي نيز جلوگيري نمود.
  6. در بارفروشي­ها بايستي تنها با وجود بارنامه و رسيد چاپ شده­ي باسكول و وزن كل بار و قيمتي كه فروش دارند در غرفه­ها معامله صورت گيرد و بار به فروش رسد و فاكتور دستي نوشته نشود به اين ترتيب خود بخود دلالان حذف شده و هر كس كه در روز بار داشت (بار مستقيم) آن را به فروش مي­رساند و اگر بار مستقيم براي عرضه نداشت، تعطيل مي­كند. اگر فاكتور از طريق چاپگر و رايانه صادر شود (خصوصاً اگر توسط يك سيستم مركزي در كل ميدان ميوه رصد شود يا بجاي فاكتورهاي دو نسخه­اي، فاكتورهاي سه نسخه­اي تهيه (يك نسخه جهت ارسال به كميته بازرسي مستقر در ميدان مركزي ميوه و تره­بار) شود) امكان تخلف بسيار كمتري هست.
  7. ملزم نمودن متصديان واحدهاي صنفي به ارائه صدور صورتحساب و يا فيش صندوق به صورت الكترونيكي به مشتريان و خريداران.
  8. اطلاع­رساني و همچنين ساماندهي دفاتر و فاكتور فروش متصديان توسط اتحاديه­ي مربوطه جهت جلوگيري از بروز يا رسيدگي به تخلفات محرز شده براي بازرسان.  
  1. با توجه به اينكه بهترين گزينه جهت جلوگيري از قاچاق، تقويت توليد داخلي است بنابراين بايستي علاوه بر برنامه­ريزي هدفمند جهت افزايش توليد داخلي، با ذخيره­سازي سردخانه­اي و امكانات سورتينگ و ...، از فقدان يا كمبود عرضه در ساير فصول جلوگيري شود تا زمينه­ي مساعد براي عرضه­ي ميوه قاچاق مشابه فراهم نشود.
  2. برخي از ميوه­ها نظير نارگيل، انبه، آناناس و ... كه توليد داخلي ندارند و وارد نمودن آنها ضربه­اي به توليد داخلي نمي­زند بايستی مجوز ورود رسمي دريافت كنند تا بهانه­اي براي قاچاق آنها وجود نداشته باشد.
  3. بيان آسيب­هاي متعدد قاچاق ميوه بر سلامت جامعه و توليد و اشتغال بخش كشاورزي، براي عموم مردم.

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.